Recensies

de Zuurtjes

Nederlandse recensies

‘Eigenlijk zou dit zo’n zuur stukje moeten worden dat je er een wrang smaak van in je mond krijgt. Dat zouden de broers Harry en Huibert Zuur in elke geval op prijs stellen. Maar ze spelen de hoofdrol in een van de grappigste kinderboeken van de afgelopen tijd, dus ik kan weinig voor ze betekenen.’ ‘Met een flair die doet denken aan Roald Dahl, worden in ‘De Zuurtjes’ twee buitengewoon chagrijnige broers neergezet’ ‘Toch blijven de personages minder karikaturaal dan je aanvankelijk verwacht, en dat rechtvaardigt de gevaarlijke vergelijking met Dahl misschien nog het meest.’ Trouw – Bas Maliepaard

‘Met veel verve werden zij neergezet tot misschien wel de meest antipathieke, kleinzielige figuren van de Nederlandse jeugdliteratuur. Maar ook hier geldt weer: zij zijn echte personages. Langzaamaan vervaagt het karikatuur van de zure broers, naar eenzame mannen die met een onredelijke angst kampen, die een zwart gat in hun ziel hebben dat hunkert naar liefde, maar die er niet in slagen om zich open te stellen voor het leven. De mengeling van humor en tragiek spaart teergevoelige lezertjes niet, maar is oprecht. De broers zijn a la Roald Dahl uitvergroot en geridiculiseerd, maar toch zo tastbaar en menselijk dat je de drang krijgt om zelf even bij hen aan te kloppen in de zoveelste poging hen te ontdooien.’ – Leeswelp – Eva Jacobs

‘Een verhaal over twee zure, zeikerige en gierige broers en dat dan bijna 160 bladzijden lang leuk houden is een ambitie van formaat, want een bestaan van niks, nooit en niet is niet vanzelf spannend. Jaap Robben en Benjamin Leroy hebben zich eraan gewaagd en met de Zuurtjes een boek afgeleverd dat grotendeels leest als een trein. Met een merkwaardige, groeiende trek in grote gele zuurballen wil je naar het eind, dat goed of slecht mag heten afhankelijk van het perspectief dat je kiest.’ (…) ‘prachtige collages en tekeningen’ (…) ‘de Zuurtjes is bovenal komisch en knap gelaagd. Harry en Huibert zijn sneu en aandoenlijk als zij hun zure bestaan blijven voortzetten, maar toch met iets van gezelligheid, althans hun idee daarvan. Dat het niet ‘goed’ met hen komt, houdt je tot de laatste zin bezig.’ NRC Handelsblad – Simone van Driel

De Zuurtjes is geen kant-en-klaar boek waar je één keer plezier van hebt en wat je daarna weglegt. Het is een boek dat vragen stelt en dat je aan het werk zet. Achter het verhaal gaat een nog dieper verhaal schuil: over gemis en over vasthouden aan gewoontes uit verdriet of uit heimwee naar vroeger.’ – Leesfeest

‘een prachtig boek’ – Leestafel

‘De jury durfde eigenlijk niet aan dit boek voorbij te gaan, uit angst dat de gebroeders Harry en Huibert Zuur in toorn zouden ontsteken. Volgens de Stichting Bijbel en Onderwijs gaat het hier  om een satanisch jeugdboek dat aanzet tot grafschennis en wangedrag. Volgens de jury zet het boek vooral aan tot voorlezen en schuddebuiken.De tekst met prachtige taalvondsten en onverwachte wendingen en de expressieve tekeningen waarin telkens nieuwe dingen te ontdekken zijn, vullen elkaar voortreffelijk aan en kunnen niet zonder elkaar.’ Juryrapport Jeugdliteratuurprijs der Brabantse Letteren

‘In dit boek heerst het duister.’ ‘Door middel van het gebruik van fantasie proberen de makers van dit boek kinderen naar de duisternis te trekken.’ – Stichting Bijbel en Onderwijs

‘een perfect huwelijk tussen tekst en beeld’ ‘Geweldig ook hoe het verrassende einde in beeld is gebracht, wars van alle conventies uit de jeugdliteratuur. Het omkeren van de pagina na de zin “Wat is er eigenlijk met jullie moeder gebeurd?” zal me nog lang bijblijven. Heerrrrrrrlijk!’ **** Vertel Eens – Stefan Bosmans

De Zuurtjes vormt duidelijk de vrucht van een zeer intensief samenwerkingsproces tussen auteur en illustrator. Robben en Leroy zijn met verve geslaagd in hun opzet om de vaak verwaarloosde doelgroep van een rijk en gelaagd boek te voorzien, dat prat kan gaan op een uitdagende schriftuur en meesterlijke visuele verbeelding.’ De Leeswelp – Jurgen Peeters

‘De auteur en de illustrator vullen elkaar en het verhaal perfect aan, een zeer geslaagde samenwerking die elke lezer zal boeien.’ Pluizuit.be

‘Een Monty-Pythonachtige mix van absurde humor, typetjes, karikaturale overdrijvingen die leest als een beeldroman met een knappe interactie tussen tekst en beeld. De taal is beeldend en nu en dan loopt het verhaal verder in woordloze pagina’s met swingende koldereske prenten vol veelzeggende details. Naar het eind toe is het verhaal wat complex en uitgesponnen, maar al bij al is het bijzonder om te beseffen dat je na 160 pagina’s bent gaan houden van twee professionele etters. Een huzarenstukje van Jaap en Benjamin.’ Klaas Verplancke

‘De Zuurtjes’ is een dolkomisch kinderboek met overheerlijk zoete tekeningen. Charmant en grappig, precies zoals de Zuurtjes eigenlijk zouden moeten zijn.’ – Metro BE

‘Jaap Robben vertelt het verhaal van de twee norse broers én van wat er achter hun zurigheid schuilgaat op een tegelijk humoristische en beklijvende manier, in een taal die meermaals opvalt door de mooie beelden of formulering. De intrigerende prenten die Benjamin Leroy bij de tekst maakte, nemen het verhaal soms helemaal over. Een heerlijk voorleesverhaal!’ Vertel Eens – Karin Kustermans

Het verhaal wordt in een prachtige originele taal verteld, met zinnen als ´hoewel hun ogen willen dichtschuiven, blijven de Zuurtjes klaarwakker´of ´als een geheim verdwaalt, weet je nooit bij wie het terecht komt´ (…) Het spelen met beeldmateriaal en het vertellen van het verhaal over de zure broers is kunstig vermengd en erg origineel.’ – Kinderboekenpraatjes

‘Origineel en grappig verhaal van Robben. De tekeningen zijn minstens zo goed.’ –Luxity – Annemarie Haverkamp

‘zelfs al merk je dat je daar eigenlijk helemaal geen zin in hebt, want Harry en Huibert, je wil ze echt niet te vriend, toch zal je jezelf er tegen het einde van het boek op betrappen dat je van hen bent gaan houden’ Cobra.be – Barbara Rottiers

‘Een van onze belangrijkste nieuwe schrijvers, Jaap Robben, schreef een kolderiek verhaal waar toch een mooie bodem onder zit. Benjamin Leroy maakte er een rijke graphic-novel-achtige kinderroman van. Het is bij vlagen adembenemend wat hij hier doet, van meerdere bladzijden nachtmerrie tot kleine grapjes achter kleine raampjes in gedetailleerde tekeningen, tot geraffineerd spel met kleur en zwart-wit. Een boek om te koesteren.’ – Edward van de Vendel

‘Het tempo en grapdichtheid in De zuurtjes ligt lekker hoog. Robben kan prettig teloops vertellen en heeft een uitgekiend gevoel voor absurdisme. Leroy ontpopt zich met potloden en schaar als een gewiekst illustrator uit de school van Quentin Blake en Philip Hopman. Met dit werkelijk prachtig gemaakte boek bewijzen ze wederom kinderen én volwassen een uitstekende dienst.’ – Dagblad van het Noorden – Woest en Ledig

‘Geweldig ook hoe het verrassende einde in beeld is gebracht, wars van alle conventies uit de jeugdliteratuur. Een heerlijk boek!’ **** JeugdBib Ham

‘De Zuurtjes vraagt misschien wel om ietwat geoefende prentenboekenlezers. Maar de inspanning loont. Het is een boek met weerhaakjes, dat uitnodigt om meer dan eens te lezen en bekijken.’ – De Standaard der Letteren

‘Een prachtig boek en niet alleen voor kinderen. Ook volwassen mensen die somber, boos of triest zijn moeten dit boek lezen en ze zullen vrolijk worden.’ – Boekenwurm en Pleeg

‘Auteur en illustrator houden zich niet aan vastgestelde regels maar lijken elkaar uit te dagen en het beste uit elkaar te halen. Dat is gelukt.’ ‘Jaap Robben speelt met taal en schrijft mooie zinnetjes (…) en is vindingrijk.’ ‘scenes die tegelijk erg geestig en wrang zijn’ ‘de Zuurtjes is een heerlijk voorleesboek door de onderhuidse woede en omdat er veel typetjes in zitten. De liefhebber kan zich hier grommend en grinnikend op uitleven. De tekeningen van Leroy zijn fantastisch en ongetwijfeld goed voor een zilveren penseel als het niet meer is.’ ‘de Zuurtjes komt het komende jaar vast en zeker op de diverse Nederlandse en Vlaamse lijstjes van prijzen voor jeugdboeken voor. Hoe zuur en zeikerig Harry en Huibert ook zijn, ze zorgen voor een heerlijk feestje.’ – Jaapleest.nl

‘Hoe krijg je al die zurigheid bij elkaar verzonnen en lukt het dan om er zo’n heerlijk grappig boek van te maken?’ ‘Een groot lees-, luister en kijkfeest’ – Plantage.nl – Ineke van Nispen

‘Met veel zwier zorgen tekst en tekeningen voor telkens nieuwe verrassingen.’ NBD Biblion

‘In dit grappige, fantasierijke verhaal gebeuren bizarre dingen die heel mooi verwoord worden. Bijvoorbeeld: “Als een geheim verdwaalt, weet je nooit bij wie het terechtkomt” en “Hun stemmen hebben zich verstopt” en “Vragen die in een hoofd blijven hoort niemand”. De illustraties zijn uniek! Een combinatie van tekenwerk, collages en schilderwerk brengt de inhoud van het verhaal bijzonder mooi en “zuur” in beeld. Enkele malen zelfs krijgt de lezer/kijker enkele pagina’s na elkaar een persoonlijke interpretaties van de illustrator cadeau. Prachtig geheel!’ – Leesplezier.net .

Duitse recensies

‘In ihrem virtuosen Bilderbuch „Die Sauerdropse“ geben Jaap Robben und Benjamin Leroy lauter Rätsel auf.’ ‘eröffnet Möglichkeiten, die konventionelleren Kinderbüchern verschlossen sind.’ Eva-Maria Magel – Frankfurter Allgemeine Zeitung

Mit Mut zur Schrägheit und dem Verzicht auf ein Happy End erzählt der Niederländer Jaap Robben in Die Sauerdropse eine wunderbar aufrichtige Geschichte. Für die tolle Bebilderung sorgte Benjamin Leroy.’ Kronen Zeitung

‘Die Ehrlichkeit des Buches ist erfrischend’ – Dresdner Neueste Nachrichten

‘Ein absurd komisches, zum Teil auch nachdenklich machendes Kinderbuch.’ Wetzlarer Neue Zeitung

‘ein fantastisches Bilder- und Lesebuch vor, das so schräg und schwarzhumorig ist, dass es sich eigentlich für die ganze Familie eignet.’ Donaukurier

‘Wie wunderbar, wenn ein Kinderbuch alle Erwartungen bricht und ohne das erwartete Happy End auskommt! Wie wunderbar, wenn in einem Kinderbuch die Illustrationen dem Text noch Bedeutung hinzufügen! Was für ein wunderbares, freches Kinderbuch!’ – Frankfurter Allgemeine .

‘Die schwarzhumorige Geschichte mit herrlich schrägen Details, ganzseitigen Kitzelzeichnungen und kolorierten Collagen, findet in ihrem Spagat zwischen Komödie und Tragödie einen ganz eigenwilligen Sound.’ – Badische Zeitung

‘Kinder werden zwar die psychologische Tiefe des Buches nicht voll erfassen können, trotzdem macht diese skurrile Geschichte auch oberflächlich Spaß. Erwachsenen wird es die Augen öffnen. Sie werden erkennen, wie sehr das Verhalten ihrer Eltern sie geprägt hat – und dass sie wiederum das Leben ihrer Kinder prägen.’ Munchner Merkur

‘Trotz des sperrigen Themas, das Tod und unbewältigte Trauer kaum ahnen lässt, ist die Geschichte irrwitzig und voller Schwung komponiert.’ – ECHO

‘Robben und Leroy ist mit Die Sauerdropse eine an der Oberfläche sehr skurrile, lustige und chaotische Geschichte gelungen, die Spaß beim Vorlesen und Anschauen macht. Durch die psychologischen Hintergründe erlangt sie jedoch einen solchen respektvollen Tiefgang bei der Zeichnung der Hauptfiguren, dass man davor nur den Hut ziehen kann.’ Letterata.de

‘Ein humorvolles und künstlerisch gestaltetes Erzählbilderbuch.’ – FLOH

‘Das Buch wird man lieben oder man mag es überhaupt nicht. Ich kann mir dafür keine Zwischenmeinung vorstellen.’ ***** Lovely Books

Youtube