Recensies

Zullen we een bos beginnen?

‘Robbens verleidelijk lichtvoetige toon, verrassend eenvoudig taalgebruik en titels als ‘Flessenpost’, ‘Knolletjes sokken’ en ‘Is al het water ooit verdriet geweest?’ getuigen van een oprechte bewondering voor de kinderziel, en de gedichten zijn een geslaagde eigenzinnige poging hieraan uiting te geven.’ ‘Leroys interpretatie verluchtigt de ernstige en ‘verernstigt’ de luchtige gedichten. Bovendien maakt hij van de bundel een klein verhaal.’ ‘Een bos waarin plaats is voor wandelende lezers en dromers opzoek naar geluksmomenten.’ (Mirjam Noorduijn) de Groene Amsterdammer

‘Alles in een wonderlijk heldere taal.’ ‘Absoluut hoogtepunt is het titelgedicht (…) jeugdklassieker in de dop’ (Joep van Ruiten) Dagblad van het Noorden

Een levendig voorbeeld van kinderpoëzie.’ ‘Robben stelt zich verwonderd een hele resem vragen (…) en geeft dan een fris en onverwacht antwoord dat nog meer vragen oproept.’ ‘Wonderlijke ontroerende stijl.’ HUMO

‘Een heerlijke gedichtenbundel die smaakt zoals het laatste stukje van je lievelingstaart.’ – Metro BE

‘Jaap Robben dicht volgehouden vanuit een kinderlijk standpunt, wat aanstekelijke verzen oplevert over een knolletje sokken, een geschaafde knie, een verdrietige moeder. Robben houdt het leven van alledag verrassend tegen het licht, via taalspelletjes, milde humor en onverwachtse observaties. Zo bepleit het titelgedicht de aanplant van een bos met bomen die ‘elkaar / uit de wind houden / als het stormt // of in de zondagzon / samen zwijgen’. Dat pleidooi wordt versterkt door de nu eens luchtige, dan weer ernstige tekeningen van Benjamin Leroy. Door de bundel heen dijen ze uit en groeien ze aan, als een aanwassend bos. Door personages te hernemen verbeelden ze eenzelfde troostende samenhang, zodat uiteindelijk ook de bundel van Robben en Leroy een bos gelijk wordt: een reservoir van zuurstof voor het dagelijks leven, een oord van troost en beschutting, een vrijplaats voor pret en spel.’ –Juryrapport De Gouden Uil voor de Jeugdliteratuur

‘Jaap Robben stelt van die prikkelende vragen die kinderlijk concreet en filosofisch tegelijk zijn.(…) zetten op een aanstekelijke manier aan het denken.’Pjotr van Lenteren – de Volkskrant

‘Met Zullen we een bos beginnen? kijk je niet alleen met een open en verwonderlijke blik naar het bos en de natuur, maar naar het hele leven in zijn magische alledaagsheid!’ – Leeswijzer

‘originele en speelse gedichten’ Joke van Leeuwen in HUMO

‘Robben treft meteen de juiste toon. Moeiteloos nestelt hij zich in een kinderhoofd, en bekijkt hij met verbazing wat er zoal in de wereld te zien is. Geen knullige prietpraat, maar lichtvoetige verwondering over heel gewone dingen en authentieke filosofische beschouwingen op kindermaat.’ (Annemie Leysen) De Morgen

‘verrassende observaties en filosofische verzen’ – De Standaard

‘Jaap Robben verenigt de nieuwsgierigheid van kinderen met vleugjes filosofie’ ‘Met mooie potloodlijnen voegt de illustrator een extra wereld aan de gedichten toe, waarin verbeelding en realiteit heerlijk door elkaar lopen.’ Reine de Pelseneer – Leeswelp

‘Prachtige gedichten, heel mooi, heel lief, heel grappig en zeker ook geschikt voor mensen ver, ver boven de zeven jaar.’ – Leon Verdonschot in Oeverloos op KINK FM

‘Mooi, leuk, grappig, origineel, ontroerend, op het verkeerde been zettend. Louter enthousiast ben ik over de bundel. Heb hem op de weg terug van een voorstelling met veel plezier tot me genomen en het boekje een tijdje in de auto gehouden om het nog eens door te kijken. Ik lees graag op de terugweg van een voorstelling. De enige manier om mijn vlak daarvoor geëxplodeerde hoofd rustig te krijgen. Grote glimlach overviel me.’ – Youp van ’t Hek

‘… in deze bundel klinkt een stem om in de gaten te houden’Bas Maliepaard – Trouw

‘Jaap Robben weet precies de goede toon te vinden. De gedichten zijn aanstekelijk, vermakelijk en soms een tikje filosofisch. Ze sluiten aan op het alledaagse, stijgen op en dromen weg. Fantastisch en vertrouwd tegelijk. Het antwoord op de vraag is: Ja, Jaap Robben, met jou bouwen we graag een bos, met bomen die tot in de hemel reiken.’ – PZC / Brabants Dagblad / Eindhovens Dagblad / de Stentor

‘Dichter Jaap Robben richt zich op kleine dingen, trekt zich hun lot aan en laat ze leven. Hij voelt de belevingswereld van kinderen uitstekend aan. En de naive tekeningen van Leroy spatten van de pagina’s.’ –Esta

‘Zelden las ik een treffender beschrijving van de bonte denkwereld van het kind dan in deze geestige bundel. Wat mijzelf betreft opent deze kostelijke bundel een ander venster op deze chaotische wereld en wie weet zullen ook kinderen na het lezen ervan in de poëzie een liefde voor het leven ontdekken.’ Frank Groothof

‘Lees deze gedichten en je krijgt een heerlijke draai om je kop, zo-een waarvan je mondhoeken omhoog krullen.’ Edward van de Vendel

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo