Recensies

Birk

‘Vanaf zin één is duidelijk hoe goed debutant Jaap Robben schrijft: ‘In mijn tong jeukten mieren, mijn voeten waren zwaar.’ Zijn kinderlijk eenvoudige, maar zeer suggestieve zinnen maken dat Birk zo kaal en tegelijk onheilszwanger is als het eiland waarop het zich afspeelt.’ ***** (Thomas de Veen) NRC NEXT 

‘Een veelbelovend romancier is opgestaan.’ **** (Annick Vandorpe) – De Morgen 

‘Een overrompelend romandebuut. Overrompelend omdat Robben niet aanhaakt bij het moderne jongemensenleven, zoals veel schrijvers van zijn generatie doen, maar een universeel verhaal vertelt over verstikkende liefde. Overrompelend ook vanwege de geserreerde, beeldende stijl van afgemeten, korte zinnen waarin meer gezegd wordt dan er staat. (…) Robben is feilloos in de beschrijving van de binnenwereld van een kind. (…) Als beklemmend verhaal over te vroeg verloren onschuld kan Birk zich meten met Niccolo Ammaniti’s Ik ben niet bang en Ian McEwans De cementen tuin.’ ***** (Joukje Akveld) Het Parool 

‘Vanaf de eerste bladzijde zet hij Mikael’s binnenwereld scherp neer, met eenvoudige woorden, onbevangen observaties, maar zeer doeltreffend.’ ‘Op het eerste gezicht geen grootse verwikkelingen, en de vertelling is traditioneel opgebouwd. Toch schreef Robben met deze gegevens een roman die je langzaam de keel snoert.’ **** (Persis Bekkering) de Volkskrant 

‘Robbens heldere zinnen en invoelend taalgebruik lezen als goede poezie: ritmisch, klankvol en indringend.’ ****(Lieke van den Krommenacker) Dagblad van het Noorden 

‘Weergaloos (…) Het is een mooi verhaal, licht in al zijn zwaarheid, geschreven in een heldere, krachtige stijl. Een coming-of-age roman waarin Robben verdriet, elementen en eilandgevoel op een fenomenale manier laat samensmelten.***** (Annet de Jong) Telegraaf

‘Robben heeft niet de drang om de stem van zijn generatie te zijn. Stop hem niet in een hokje. Geen label blijft plakken. Hij hoort alleen bij zijn eigenzinnige zelf. Dat is mooi.’ Bart Moeyaert

‘Een prachtige roman over rouw, berouw en eenzaamheid, die uitblinkt in verfijning.’ (Diana Chin-a-Fat) Algemeen Dagblad

‘Met Birk maakt Jaap Robben zijn literaire debuut. En hoe!’ (…) ‘Dat Jaap Robben mooie zinnen kan schrijven, wisten we al. (…) Maar dat hij, als alle grenzen van de taal die door kinderen begrepen kan worden wegvalt, zo weet te raken met een fascinerend verhaal over verstikkende liefde, mag luid worden geroepen. Een aanwinst.’ (Marjon Kok) **** Wegener Dagbladen

‘Knap verwoordt Robben de vervreemding tussen het kind en de moeder en de ontwrichting van hun relatie.’ ‘Aangrijpend is hun eenzaamheid. Weerzinwekkend is de manier waarop moeder Dora daarmee omgaat.’ (…) ‘Robben laat in een sobere, beeldende, poëtische stijl zien hoe moeder en zoon niet met en niet zonder elkaar kunnen leven en elkaar gevangen houden.’ Nederlands Dagblad

‘Robben is een tovenaar met taal. Op elke bladzijde vind je zinnetjes van slechts zes of zeven woorden die zich in je hoofd omvormen tot kleine, artistieke, haarscherpe filmpjes. BOEK

‘De grote kracht van Birk zit ‘m in dat tonen zonder inbreken, in het exacte beschrijven. De nauwkeurig-heid waarmee Jaap Robben de dingen waarneemt — en die ook in zijn beste gedichten zit — hypnotiseert bijna.’ Leeswolf

‘Boeken die je in beklemming achterlaten, sla ik liever over. Maar wat zou ik dan veel literaire schoonheid mislopen! Lees Birk. (…) Ontroerend klein, schaamteloos wanhopig en soms zo gemeen: ondanks de heftige materie bestaat Birk uit zorgvuldig gekozen woorden. Ingetogen, in sobere taal doorboort het zonder omwegen je hart.’ (Danielle van der Wekken)ZiN Magazine

‘Met Birk schreef hij zichzelf regelrecht naar de sterren van de literatuur. Niet hoogdravend, maar klein, zo schreef hij een groots debuut over schuld & troost. Puur & licht. Een verhaal als een gedicht.’ (Janneke Siebelink) Boekenredactie Bol.com

‘De beste roman van een jonge Nederlandse schrijver van dit jaar. Laat dat ‘jonge’ trouwens maar weg.’ (Guus Bauer) Tzum

‘Prachtig, poëtisch, eenzaam, gruwelijk. En ook nog eens heel mooi opgeschreven, daar gaat het uiteindelijk om.’ (Petra Possel)  Kunststof Radio 1

‘Je hebt van die boeken die je niet kunt wegleggen, maar die je tegelijkertijd zo langzaam mogelijk wilt lezen, want anders heb je ze te snel uit. Birk van Jaap Robben, is zo’n boek.’ (Tinny Fischer) Boekenbijlage.nl 

‘Een aangrijpend verhaal, geschreven in korte stukjes en korte zinnen en dat geeft veel vaart aan de vertelling.’ **** (Aafke Koole) 8weekly

‘Een debuut wat mij zeer heeft weten te verrassen en het verdient om door een groot publiek gelezen te worden.’  **** (Linda de Reus) Boekreviews

‘Birk is een ervaring. Het is als in het pikdonker naar een film kijken op een groot scherm en met een koptelefoon op: je hoort of ziet niets anders. Je leeft mee, je walgt, je voelt een beetje blijdschap en heel veel verdriet. Je wordt erdoor overspoeld, en eens begonnen is er geen ontsnappen meer aan. De intense dialogen, krachtige sfeerbeschrijvingen en haast poëtische beelden (niet voor niks is de schrijver ook een dichter) maken van Birk een prachtig, krachtig verhaal dat onder je huid kruipt, en daar ook lange tijd zal blijven zitten.’ **** (Evelien Roels) Cutting Edge

‘Een hard, confronterend boek, maar tegelijkertijd van een uitzonderlijke schoonheid door de vorm waarin Robben het gegoten heeft.’ – Na de Lunch

‘een prachtige en krachtige roman over de ontwrichting van een gezin. (…) Robbens proza is prachtig en beeldend en deze schoonheid ligt er niet aan dat het verhaal speelt op een klein eiland. Onder zijn woorden schittert de flora van de mens, de verwarrende gevoelens waarmee een jongen klaar moet zien te komen. (…) Robben beschrijft eenvoudige handelingen, die zoveel teweeg brengen. Ook bij de lezer. Een prachtig boek.‘ Hotel Boekenlust

‘Nu eens een jonge schrijver die voor zijn romandebuut Birk niet gekozen heeft voor een ‘indringend tijdsbeeld’ inclusief alle moderne toeters en bellen, een soort social media literatureluur, maar voor het kleine verhaal verteld op een sobere, indringende manier. Verfrissend, ja, groots, mag je wel zeggen.’ (…) ‘Birk past in de traditie van de beste ‘Hollandse’ romans zoals De buitenstaander, Sneeuweieren en Boven is het stil.’ (Guus Bauer) – Literatuurplein.nl

‘Een ontroerende roman. Jaap Robben schrijft met heldere en beheerste pen en het verhaal is doorspekt van mooie beelden.’ – Hollands Glorie

‘Uren in bed liggen met Birk van schrijver Jaap Robben bevredigde meer dan een denkbeeldige neukpartij met een in de stad opgeduikeld grietje’ – Hugo Borst  (Esquire)

‘Ik hou van de sobere taal waarin Robben schrijft. Iedere zin staat bol van spanning.‘ – Maartje Wortel – VOGUE

‘Ik kon niet stoppen met lezen. Je wil weten wat hen bezielt. Dat was best lang geleden. Er liggen nogal wat stapels half gelezen boeken op mijn bureau.’ Elke Geurts

‘De taal is even open en helder als de zee die zich aan alle kanten uitstrekt tot aan de horizon. Tijdens het lezen proef je bijna het zout op je tong en voel je de wind door je haren.’ **** (Tim van Gerven) Recensieweb

‘Robben takes chances with his depiction of the erratic Dora’s frustration and her dangerous threat to her son as he matures. There are no concessions to sympathy, although in het unhinged demands she is shockingly, if unacceptably. human. This is a bold, tender and ambivalent narrative, raw and disturbing, with moments of painful beauty.’ Eileen Battersby – The Irish Times 

You Have Me To Love is an intense and dramatic novel filled with meticulous use of detail and a forensic psychological accuracy. Its power comes from the fierce energy of the narrative structure, the way of handling silence and pain, and the ability to confront the darkest areas of experience with clear-eyed sympathy and care. Jaap Robben handles delicate, dangerous material with subtlety and sympathy, but also with a visionary sense of truth that is masterly and unforgettable.” – Colm Tóibín 

‘Moving between child-like speculation and shocking realism, Robben’s novel transports the reader into lives almost beyond imagining in the contemporary world. With echoes of Ian McEwan and Peter Carey, Robben’s tale is one to savor and discuss.’ Booklist

“In this tremendous book, p-Jaap Robben explores isolation, guilt, mother- and childhood, in the most unexpected way. Robben’s crystal clear sentences combined with his deep gaze into the flipsides of human behaviour – and love – makes this an unforgetable read. Run to the bookstores, people.” Dorthe Nors

‘Part of the brilliance of this novel lies in Robben’s ability to set up this perfect metaphor for Mikael and his mother.’ ‘Robben’s novel explores raw and unsettling psychological territory. It is a story that once read will stick with the reader for a long time.’ Elizabeth Jaeger – The Literary Review 

Youtube
Vimeo
Google Maps